8. joulukuuta 2016

Lepopäivä - mitä se tarkoittaa?


Urheilen päivittäin ja se on minulle elämäntapa. Urheilu tuottaa käsittämättömiä määriä mielihyvää, joten siitä on vaikea olla erossa päivääkään. En ole kilpaurheilija, olen täysin hyvinvointi ja fiilispohjalla liikkuva ihminen. Jos minun on saatava juosta 16 kilometrin juoksulenkki, poljettava salilla 3o minuuttia niin paljon että miltei taju lähtee tai tehtävä vatsalihaksia 500 yhtä soittoa niin sitten teen. Tai jos jonain päivänä ei huvita kuin kävellä tunnin lenkki niin sitten se on hyvä ja juuri siihen hetkeen sopiva. Urheilun jättäminen väsymyksen tai kiireen takia on mielestäni maailman naurettavin, tyhmin ja säälittävin tekosyy.


Millainen on lepopäivä? Minulla ei ole säännöllistä lepopäivää, pidän lepopäivän silloin kun sitä tuntuu. Silloin kun kroppa sanoo nyt on levättävä tai silloin kun olen sairaana. Lepopäivä on minulle päivä, jolloin en käy juoksemassa tai tekemässä salitreeniä. Yleensä lepopäivään kuuluu vähintään 30 minuutin reipas kävelylenkki ja tavalliset päivittäiset hyötyliikunnat. Suomeksi sanottuna lepopäivänä en harrasta hikiliikuntaa, se on ehkä kaikista oikeimmin sanottu minun lepopäivästä. Teen viikottain kahdesta kolmeen kovaa treeniä, joko juoksen tai treenaan salilla. Loput treeneistä (3-4) ovat kevyitä. Kestoltaan treenit ovat 50-90 minuuttia. Teen sellaisia treenejä joista tulee hyvä mieli ja tuntuu siltä että annoin itsestäni juuri sen verran kuin siihen hetkeen halusin antaa. 

Miksi ei totaalista lepopäivää? Siihen on ainoastaan yksi syy. Minulla on ollut vatsan kanssa enemmän sun vähemmän isoja ongelmia viimeisen 4 vuoden aikana. Suolistotyyppi ja aineenvaihduntani ovat jotakin ihan käsittämättömän sekavinta ja tyhmintä sorttia. Jos en liiku niin suoli ärtyy ja aineenvaihdunta ei pelaa lainkaan. Se aiheuttaa taas todella tukalan ja epämukavan olon josta seuraa hirveät vatsakivut ja yli huono ja ärtynyt mieli (ja suoli).


Me kaikki olemme yksilöitä. Toisen elimistö vaatii totaalisia lepopäiviä, toisen ei. Minulle totaalinen lepopäivä ei aiheuta mitään muutakuin kohtuullisen suurehkon tatin otsaan, vetämättömän ja väsyneen olon, toimimattoman vatsan ja ärtyneen mielen. On täysin minun valintani viettää lepopäiviä juuri tällä tavalla millä minä sitä aina vietän. Kaiken kukkuraksi olen niin ADHD -tyyppi, että yksi päivä terveenä neljän seinän sisällä liikkumatta ajaa minut miltei hulluuden partaalle. Puhumattakaan niin päivinä kun olen sairaana.

Mikä on sinun tapasi viettää lepopäivää?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti